Powikłania po mezoterapii igłowej – rozwiewamy wątpliwości

W naszej karierze nie raz spotykaliśmy się z efektami źle przeprowadzonych zabiegów medycyny estetycznej. Dotyczy to szczególnie mezoterapii igłowej twarzy, po której niektórzy pacjenci borykają się z zakażeniami, reakcjami alergicznymi oraz z występowaniem blizn i grudek na skórze twarzy po nakłuciach. Doskonale zdajemy sobie sprawę, jak rozległe negatywne skutki w życiu naszych pacjentów może przynieść pogorszenie urody. Nasi pacjenci również o tym wiedzą, dlatego nierzadko pytają nas przed zabiegiem o wszelkie możliwe skutki niepożądane, które mogą nastąpić po mezoterapii igłowej twarzy. Zawsze po pierwszej serii zabiegów są już całkowicie uspokojeni. My jednak chcielibyśmy wyjaśnić, skąd biorą się powikłania po nieprawidłowo wykonanej i czy tak naprawdę jest się czego bać – jaka jest szansa, że mezoterapia twarzy pójdzie źle lub przyniesie negatywne skutki uboczne?

Przede wszystkim, możecie nam wierzyć – liczy się profesjonalizm. W prawidłowo wyposażonym gabinecie medycyny estetycznej, w którym pracują doświadczeni lekarze, nie ma prawa dojść do zniszczenia Waszej urody. Przeważająca część powikłań po mezoterapii igłowej twarzy wydarza się, gdy przeprowadzamy zabieg w przypadkowym gabinecie kosmetycznym, w którym pracują osoby bez doświadczenia w pracy z głowicą do Dermapen/strzykawkami do iniekcji preparatów lub gdy warunki wkłucia nie są sterylne. Gdy przeprowadzimy dokładniejszy research i sprawdzimy, jakie były okoliczności najgłośniejszych powikłań po źle przeprowadzonej mezoterapii, szybko okaże się, że podano preparat w domowych warunkach lub np. w hurtowni kosmetycznej (!), posługując się przy tym zbyt grubą igłą, a osoba, która wykonywała zabieg, robiła to po raz pierwszy w życiu i nie miała za sobą żadnego przygotowania w tym kierunku.

Powikłania po mezoterapii igłowej twarzy – przyczyny

Lekarz medycyny estetycznej, który zna swój sprzęt oraz który ma doświadczenie w pracy z najróżniejszymi typami skóry jest w stanie z łatwością dobrać odpowiednią dawkę preparatu (a wcześniej zidentyfikować, czy jest to bezpieczna substancja). W dobrze wyposażonym gabinecie medycyny estetycznej pracuje się na bezpiecznym sprzęcie, dochowuje zasady jednorazowego użytku narzędzi, a preparaty do ostrzykiwań są przechowywane zgodnie z zasadami bezpieczeństwa (nie stosuje się przeterminowanych opakowań).
Jeśli miejsce, do którego udajemy się na zabieg oferuje bardzo niską cenę za mezoterapię (w Siedlcach oscyluje ona w przedziale 500 – 900 zł, w zależności od sfery skóry, na której ma być podana), powinno to zwrócić naszą uwagę. Dobre preparaty do mezoterapii, pochodzące od renomowanych firm, nie mogą być tanie. Ich skład znacząco różni się od zamienników o niejasnym pochodzeniu.

Jak wyglądają powikłania po mezoterapii igłowej?

Powikłania po mezoterapii igłowej mogą przybierać różną formę. Mogą to być jeden lub więcej objawów:
Zgrubienia w miejscach wkłucia

Co zrobić, gdy mezoterapia igłowa twarzy została przeprowadzona nieprawidłowo?

Gdy mamy podejrzenia, że doszło do groźnych i nieprzemijających negatywnych skutków zabiegu, należy zgłosić się do osoby, która zabieg wykonywała, aby oceniła, czy reakcja skórna, która wystąpiła, jest zgodna z planem. O ile zaczerwienienia i drobne podrażnienia przechodzą z czasem (np. ślady po igłach – po kilku godzinach od zabiegu), o tyle jeśli tuż po zabiegu czujemy zgrubienia pod skórą, jedno jest pewne: mezoterapia nie została wykonana prawidłowo.
Profesjonalista powinien umieć trafnie ocenić, czy skóra po mezoterapii wygląda tak jak powinna, czy jednak doszło do patologii. Lekarz medycyny estetycznej jest też w stanie poradzić sobie z negatywnymi następstwami mezoterapii – nawet jeśli reakcja na preparat ma charakter alergiczny. Niestety, większość osób po krótkich kursach przeprowadzania mezoterapii nie wie, jak ocenić stan skóry po zabiegu, bo nie ma doświadczenia. Kursy dają instruktaż, jak zrobić mezoterapię, jednak rzadko dają szerokie spectrum świadomości problemów, które mogłyby wystąpić w organizmie pacjenta, gdy źle posłużymy się igłą. Kosmetyczka (nie mylić z kosmetologiem), jako osoba bez wykształcenia medycznego, nie jest dla nas dobrym adresem, gdy szukamy sprawdzonej ręki, która będzie ingerowała w naszą urodę za pomocą igły. Choćby dlatego, że w razie wystąpienia skutków niepożądanych, nie może podać nam leku. Pamiętajmy, że w razie wystąpienia powikłań, liczy się czas reakcji lekarza, a także fachowość udzielonej pomocy.

Czy po mezoterapii może dojść do martwicy skóry?

Igły używane do mezoterapii są bardzo cienkie i krótkie. Posługując się nimi podczas przeprowadzania mezoterapii szyi nie da się doprowadzić do martwicy (czyli do stanu, do którego dochodzi m.in. wskutek zamknięcia naczynek). Jest to możliwe w sytuacji, gdy przeprowadzana jest mezoterapia igłowa twarzy.

Powikłania po mezoterapii u osób z cerą naczynkową

Posiadanie cery naczynkowej nie jest przeciwwskazaniem do wykonywania mezoterapii, jednak trzeba tutaj bardzo uważać. Lekarz medycyny estetycznej, który zdiagnozuje, że mamy ten typ cery, zdecyduje się na płytkie wkłucia. Jeśli nasza cera naczynkowa jest tak naprawdę trądzikiem różowatym, należy odstąpić od stosowania mezoterapii igłowej twarzy. Jeśli na skórze naszej twarzy jest dużo teleangiektazji, konieczne jest w pierwszej kolejności zredukowanie ich np. za pomocą lasera.

Grudki pod skórą po mezoterapii z dodatkiem kwasu hialuronowego

Zdarza się, że gdy do koktajlu odżywczego podawanego w czasie mezoterapii dodaje się kwas hialuronowy, w strukturze skóry powstają grudki. Dzieje się tak, gdy preparat został podany w nieodpowiednich ilościach. Objaw ten może utrzymywać się nawet przez 2-3 miesiące, co znacząco wpływa na jakość życia pacjenta. Aby zniwelować takie skutki nieprawidłowo rozprowadzonego kwasu hialuronowego, należy robić delikatne masaże.Czasami pomocne są też zabiegi z falami radiowymi oraz delikatne nagrzewanie. W niektórych przypadkach lekarz decyduje się również na rozpuszczenie nadmiaru preparatu znajdującego się pod skórą poprzez wstrzyknięcie hialuronidazy.